Widget Image

Civil szervezetünk fő feladatának tekinti a közművelődési- kulturális projektjeket, oktatást, szociális ügyeket, természetvédelemet, illetve az kulturális értékek megőrzését a településünkön. Oldalunkon tájékozódhat aktuális tevékenységeinkről, elérheti a helytörténeti kutatás dokumentumainkat, ismerkedhet az építészeti örökségünkkel és természeti értékeinkkel cikkek formájában.

KAPCSOLATFELVÉTEL


    Kérem, bizonyítsa, hogy nem robot. Válassza ki a szívet.

    Gerjen Jövőjéért Alapítvány
    title-image

    Működésünket és programjaink megvalósítását számos támogató segíti. 2020-ban és 2021-ben a Gerjen Jövőjéért Alapítvány működéséhez szükséges eszközpark bővítését a Magyar Falu Program Falusi Civil Alapja, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a Miniszterelnökség 859 997 forinttal támogatta. Az "Értékeink tára - Helytörténeti, néprajzi és nyelvi gyűjtések Gerjenben" című programunkat a Nemzeti Együttműködési Alap és a Miniszterelnökség a 2021/2022-es évben 720 000 forinttal támogatta. A "Kenessey Albert diákévei" című programunkat a Magyar Falu Program Falusi Civil Alapja és a Miniszterelnökség a 2021/2022-es évben 799 995 forinttal támogatta.

    Árkay Bertalan Egy Árkay-villa Pesten Árkay Bertalan (1901—1971) a modern magyar építészet egyik megteremtője és kiemelkedő alakja volt. Apja, Árkay Aladár (1868 — 1932) is építész volt, sőt nagyapja, Kallina Mór (1844 — 1913) is. Tanulmányait Budapesten, Párizsban, Bécsben és Rómában végezte. Eleinte apjával közösen dolgozott, majd idővel egyre több épületet tervezett önállóan. A két világháború közötti időszakban főként villákat, családi házakat, bérházakat és középületeket tervezett. Munkáiban a hagyományos stílus és forma megújítására törekedett, nagy hatással voltak rá korának modern építészeti irányzatai. Az elsők között tervezett például

    Tegyük fel, hogy az épülő új gerjeni utcákat személyekről szeretnénk elnevezni, mégpedig olyan személyekről, akik Gerjennel kapcsolatba hozhatók. Néhány olyan embert mutatunk most be, akik saját korukban ismertek voltak, de manapság nem sok szó esik róluk. Van köztük olyan, aki csak megfordult Gerjenben, és olyan is, aki hosszabb-rövidebb ideig Gerjenben élt. Közös bennük az, hogy tevékenységükkel adtak valamit e kis falunak, hatással voltak az itt élőkre, tetteikkel vagy műveikkel tiszteletet vívtak ki maguknak, és akár példaként is szolgálhatnak a mai és a későbbi generációk

    Sorozatunk korábbi részeiben Kenessey Albert gyermekkoráról, diákéveiről, tengeri utazásairól és hazai hajós pályafutásáról írtunk. Láthattuk, hogy Kenessey nemcsak tanúja volt mindazoknak a társadalmi és gazdasági változásoknak, melyek a 19. századot átformálták, hanem a maga módján és a maga szakterületén igyekezett részt is venni az átalakulásban. Hitt a fejlődésben, akár hajóskapitányként akár publicistaként tevékenykedett, és optimizmusa életének utolsó évtizedében sem hagyta el, amikor iskolát alapított vagy amikor tudományos kutatásokat végzett. Ebben az írásunkban a pedagógus és a tudós Kenessey Albertről lesz szó. A pedagógus (1868—1874) “A hajózási

    Gerjenben javában folyik egy új településrész kiépítése. A telkek egy részét már kerítés veszi körül, és felépült néhány épület is. Az utak, a járdák le lettek betonozva, sőt a közlekedési táblák is a helyükön vannak. Egy fontos tennivaló azonban még előttünk áll: nevet kellene adnunk Gerjen három új utcájának. Írásunkban – segítségként vagy kedvcsinálóként – jelenlegi utcaneveink történetét foglaljuk össze. A fontosabb helyeknek mindig is adtak nevet az emberek. Fontosak voltak a vizek, a földterületek, az erdők, a dombok, a hegyek és persze a települések

    Gerjen egy Tolna megyei község, a Duna jobb partján fekszik, Pakstól délre, Tolnától északkeletre, Kalocsától nyugatra. A terület már a honfoglalást megelőzően is lakott volt, a Duna kanyarulatában megbúvó települést a 15. századtól kezdve említik a mai nevén az írásos források.Évszázadokon keresztül a Duna és a folyami ártér biztosította a megélhetést az itt élők számára, a 19. század végétől, a folyószabályozásokat követően pedig a mezőgazdaság vált a legfőbb foglalkoztatóvá. Az elmúlt évtizedekben újabb változások kezdődtek el, az agrártelepülés lassan átalakult, a földművelés és az

    Tekermóna egy gerjeni határrész neve. Egykor tó volt ezen a területen, ami idővel feltöltődött. Ma már nyoma sincs, szántóföld van a helyén. A babáj egy tájszó, a ponty nyelvjárási megnevezése. A múlt század közepén még volt valamennyi víz a tekermónai tó iszapos medrében, és éltek is benne halak: sovány, nagyfejű, torz pontyok. Értéktelen, ehetetlen halak: a múlt tátogó reliktumai. A tekermónai babáj tehát egy szimbólum: egy letűnt világot jelképez számunkra, eltűnt helyeket, elfeledett szavakat, már csak nyomokban létező mesterségeket, életformát. A címválasztással Gerjen múltja

    Így év elején — február és május között — lépten-nyomon belebotlunk olyan felhívásokba, melyekben arra kérnek minket ismert és ismeretlen civil szervezetek, hogy ajánljuk fel számukra az elmúlt évben befizetett adónk egy százalékát. De mi is az a bizonyos 1%? Ki ajánlja fel, kinek és hogyan? Megpróbáljuk röviden összefoglalni mindazt, amit erről a témáról tudni érdemes. Magyarországon 1997 óta minden adófizető nyilatkozhat arról, hogy személyi jövedelemadójának 1%-ával mely civil szervezetet kívánja támogatni. A ’felajánlás’ — noha mindenki ezt a szót használja — félrevezető kifejezés: nem

    Ha csak pár szóban kellene válaszolni a kérdésre, hogy ki volt Kenessey Albert, azt mondanánk, hogy ő volt az első hajózási szakember Magyarországon. Viszonylag sokat írt, és szinte minden írásában a gőzhajózással kapcsolatos dolgokkal foglalkozott. Mint ahogy ő fogalmaz: “mint szénégető a tőkéket, én mindig csak a hajókat nézem”. A különböző folyóiratokban megjelent cikkei és tudományos dolgozatai képet adnak a közlekedésügy akkori helyzetéről, a magyarországi gőzhajózás kialakulásáról és fejlődéséről, a problémákról, nehézségekről, az elért eredményekről és a megoldandó feladatokról egyaránt. Sorozatunknak következő részeiben Kenessey

    Mint írásunk előző részeiből kiderült, Kenessey Albertnek mozgalmas gyermek- és ifjúkora volt. Az igazán eseménydús időszak azonban csak ezután következett: a 18 éves ifjú — ahogy ő fogalmaz — “hajóra kapott”, s ezt követően életének nagy részét ilyen-olyan hajó fedélzetén töltötte. A 19. század közepének társadalmi-gazdasági változásai a közlekedésre, ezen belül a hajózásra is hatással voltak. Fejlődésnek indult a magyar tengerpart, folyóinkon is megjelentek az első gőzhajók. Volt közben egy szabadságharc is, de ez is csak megakasztani tudta a változást, megakadályozni nem. E

    Weboldalunk bizonyos része sütiket alkalmaz. Az oldal további böngészésével Ön ezt elfogadottnak tekinti.
    Weboldalunk bizonyos része sütiket alkalmaz. Az oldal további böngészésével Ön ezt elfogadottnak tekinti.